Crosswolf.nl


Ga naar inhoud

NEKAF IDENTIFICATIE

 

De Nekaf jeep is een door Willys Toledo ontwikkelde en geproduceerde jeep, type M38A1. Samen met de M38 is dit type een volledig eigen naoorlogse ontwikkeling.

Mede voor de werkgelegenheid van de Nederlandse industrie, werd voor het Nederlandse leger deze jeep geassembleerd bij de Nederlandse Kaiser Frazer fabrieken in Rotterdam, vandaar de naam Nekaf. Vanaf 1959 werd deze assemblage overgenomen door de firma Kemper en van Twist te Dordrecht.

Om de jeep aan te passen aan de Nederlandse verkeerswet zijn er, ten opzichte van de originele Willys M38A1,

enkele modificaties doorgevoerd. Tevens zijn, om de Nederlandse naoorlogse industrie te stimuleren, een aantal Nederlandse onderdelen gebruikt. Al deze wijzigingen maken dat de Nekaf M38A1 iets afwijkend is van de Willys M38A1. Welke wijzigingen dit zijn en hoe je een Nekaf kunt herkennen laten we hier zien.


 

 MD NUMMER

Elke Nekaf heeft een eigen chassis nummer, het zogenaamde MD nummer. MD staat voor Military model-D en dat onderscheidt de M38A1 van zijn civiele broer, de Willys CJ5.

Het MD nummer staat op het kentekenbewijs (niet altijd met de letters MD) en is ingeslagen in de linker chassisbalk, net achter de voorbumper.

 

Downloads by Crosswolf.nl


 

 WILLYS PATENT PLAATJE

Dit patent plaatje heeft waarschijnlijk in elke Nekaf jeep gezeten maar is tegenwoordig veelal verdwenen. Op het plaatje staat het fabrieksserienummer, het MD nummer met de prefix 57144 met daarachter een R van waarschijnlijk Rotterdam. Het prefix nummer geeft aan met welke serie M38A1 in de wereld je te maken hebt.

 

 

 

 

Downloads by Crosswolf.nl


 

 OPROEP

Wij zijn op zoek naar MD nummers en gegevens van patent plaatjes van alle Nekafs, zowel in Nederland als in andere landen. Met die gegevens kunnen we vaststellen welke jeeps, uit welk bouwjaar, en uit welke fabriek, nog rondrijden. Kunt u als Nekaf eigenaar ons hierbij helpen?

 

Downloads by Crosswolf.nl



 

 NEKAF KENMERKEN

De Nekaf M38A1 heeft ten opzichte van de Willys M38A1 een aantal specifieke wijzigingen en aanvullingen ondergaan. De jeep is aangepast aan de regels van de Nederlandse verkeerswet en teksten en plaatjes zijn uiteraard in het Nederlands. In de volgende illustraties zien we de kenmerken:

Downloads by Crosswolf.nl


 

 

Downloads by Crosswolf.nl


 

 

Downloads by Crosswolf.nl


 

 

Downloads by Crosswolf.nl


 

BLOKSMA RADIATEUREN 

Bij de bouw van de Nekaf M38A1 jeep mochten, ter stimulering van de Nederlandse naoorlogse economie, een aantal onderdelen door Nederlandse bedrijven geleverd worden. Voorbeelden hiervan zijn Varta accu's en Vredestein banden maar omdat dit slijtdelen zijn, zijn die originele onderdelen inmiddels vervangen. Een onderdeel dat je nog wel vaak tegenkomt is de Bloksma radiateur. Gemaakt door de Rotterdamse firma Bloksma Holland, is in de radiateur de naam van de Nekaf bouwer ingeslagen, Nekaf of Van Twist, compleet met serienummer.

Heeft u nog zo'n echte Bloksma radiateur, wij horen het graag!

 

 

Downloads by Crosswolf.nl


 

 575TD REVISIE PLAATJE

Hoewel de meeste motoren gereviseerd zijn door het Nederlandse leger (kleur lichtgroen gespoten) heeft niet elke motor meer zijn 575TD plaatje. Dit plaatje is een typisch NL Nekaf kenmerk.

Downloads by Crosswolf.nl


 

 BODEMPLAAT

Het Nederlandse leger heeft aan veel carrosserieŽn een modificatie uitgevoerd in de vorm van een polyester bodemplaat. Deze modificatie komt voort uit de vele reparaties, veel bodems werden slecht en hier moest een verbetering voor bedacht worden. Of een jeep een polyester bodem heeft is te zien aan de bevestigingsboutjes aan de zijkant.

Downloads by Crosswolf.nl

 

 

 

 


 

 NEKAF UITVOERINGEN

 

Downloads by Crosswolf.nl

 

 

 

 


 

 

Downloads by Crosswolf.nl


 

 

Downloads by Crosswolf.nl